18 الی 20 اردیبهشت - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

ماژول RTK در پهپاد سمپاش

ماژول RTK در پهپاد سمپاش

پهپادهای کشاورزی در سال های اخیر بسیار مورد توجه افراد مختلف قرار گرفته اند و بسیاری از اقشار مختلف از جمله کشاورزان به استفاده از این پهپادها روی آورده اند. به علت اینکه در این پهپادها از تکنولوژی های مختلفی استفاده می شود، و بسیاری از کاربران از نحوه کار یا کاربرد آنها اطلاع ندارند، باعث می شود که در فرایند عملیات سمپاشی دچار مشکل شده یا در خرید دستگاه های مختلف دچار خطا شوند. در این مقاله می خواهیم به ماژول RTK در پهپاد سمپاش و کاربردها و مزایای آن بپردازیم.

اصطلاح RTK مخفف شده عبارت Real Time Kinematic است که در حوزه نقشه برداری به ماژولی گفته می شود که وظیفه افزایش دقت تخمین موقیت پهپاد (یا هر وسیله دیگری که می خواهیم موقعیت آن را تخمین بزنیم) را بر عهده دارد. در صورتی که یک پهپاد بخواهد از ماژول RTK برای افزایش دقت موقعیت یابی خود استفاده کند، باید علاوه بر نصب آنتن مربوط به RTK بر روی پهپاد (که در اصطلاح نقشه برداری به آن Rover می گویند)، از یک آنتن ثابت بر روی زمین (که به آن Base station می گویند) نیز استفاده کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه در آینده مقاله ای با این موضوع ارائه خواهیم داد.

پهپاد فانتوم 4 آر تی کی مناسب برای نقشه برداری دقیق

اما اصطلاح RTK در جای دیگری هم کاربرد دارد و آن زمانی هست از دو آنتن GPS یا GNSS برای تشخیص جلوی پرنده (Heading) استفاده می شود. در واقع نام اصلی این ماژول، Dual Antenna یا Dual GPS یا Dual GNSS است اما در جامعه پهپادی به علت اینکه این آنتن ها به صورت همزمان، هم می توانند برای تشخیص جلوی پرنده و هم برای نقش ایفا کردن به عنوان آنتن Rover در مجموعه RTK استفاده شوند، به ماژول RTK معروف شده اند اما باید بدانیم که اگر فردی از این ماژول برای تعیین موقعیت دقیق بخواهد استفاده کند حتما باید از آنتن ثابت نیز استفاده کند در غیر این صورت تنها کاربرد آن تشخیص جلوی پرنده خواهد بود. ما در این مقاله می خواهیم به همین کاربرد یعنی کاربرد ماژول RTK در پهپاد سمپاش بپردازیم.

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات با ماژول آر تی کی RTK

تصور کنیم که یک پهپاد به صورت سنتی یعنی به کمک قطب نما بخواهد جلوی پرنده را تشخیص بدهد. همگی می دانیم پهپادهای سمپاش در محیط کشاورزی پرواز می کنند و این محیط ها معمولا دو چالش اساسی دارند:

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

1- نیاز به کالیبراسیون: اول اینکه معمولا زمین های کشاورزی وسیع بوده و جابجایی بین آنها معمولا بیش از 5 کیلومتر است. در صورتی که یک پهپاد از قطب نما برای تشخیص جلوی خود استفاده کند با توجه به اینکه در این جابجایی، میدان مغناطیسی محیط تغییر کرده است، نیاز به کالیبراسیون مجدد وجود دارد. فرآیند کالیبره کردن قطب نما در پهپادها بدین شکل است که آنها را باید در چند جهت بچرخانیم و این کار با توجه به اینکه پهپادهای سمپاش ابعاد بزرگی دارند، معمولا سخت و زمان بر خواهد بود.

در زیر می توانید فیلم کالیبره کردن قطب نما یا کامپس یک پهپاد سمپاش را مشاهده کنید:

2- اختلال های میدان مغناطیسی: دوم اینکه در بسیاری از زمین های کشاورزی سیم های برق فشار قوی یا دکل های برق وجود دارد که باعث ایجاد اختلال های میدان های مغناطیسی خواهند شد و معمولا در صورتی که پهپاد نزدیک این اختلال ها شود یا متوقف می شود و یا دچار ناپایداری هایی در حرکتش خواهد شد. معمولا پیشنهاد می شود که پهپادهایی که از قطب نما برای تشخیص جلوی خود استفاده می کنند و ماژول RTK ندارند، حداقل 7 الی 10 متر از این منابع اختلال میدان مغناطیسی دوری کنند.

اما ماژول آر تی کی RTK هر دو مشکل را بر طرف می کند. این ماژول با توجه به اینکه بدون نیاز به میدان مغناطیسی محیط، بر اساس امواج ماهواره ای جلوی پرنده را تشخیص می دهد، می تواند هم بدون نیاز به کالیبره کردن مکرر، کار خود را انجام داده و همچنین در اثر اختلال های میدان مغناطیسی، دچار مشکل نشود.

ماژول RTK در پهپادهای سمپاش دو کاربرد اساسی دارند. اول اینکه شما را از کالیبره کردن مداوم دستگاه بی نیاز می کند و دوم اینکه پهپاد در برابر اختلال های میدان مغناطیسی محیط مقاوم تر خواهد شد.

شرکت شریف اگربات به عنوان اولین شرکت تولید کننده پهپاد کشاورزی با ماژول RTK ارائه دهنده انواع پهپادهای سمپاش و گرده افشان با کیفیت مناسب به کشاورزان گرامی است.

پهپادهای 20 لیتری و 30 لیتری این شرکت قابلیت نصب آر تی کی بر روی خود را داشته و می توانند از تمام مزایای ماژول RTK استفاده کنند. جهت مشاهده انواع پهپادهای تولیدی این شرکت اینجا مراجعه کنید.

همچنین این شرکت آمادگی نصب ماژول RTK بر روی انواع پهپادهای موجود در بازار را نیز دارد. جهت سفارش نصب ماژول RTK بر روی پهپاد خود، با ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط
4 نظر
حسن زاده

خیلی مطلب جالبی بود. اینکه بقیه پرنده ها رو هم آر تی کی میزنید خیلی خوبه. هزینه ش چقدر میشه؟

روابط عمومی

سلام
خواهش می کنم. جهت استعلام قیمت با شرکت تماس بگیرید.

محمود باقری

سلام و عرض ادب
به عبارتی این آنتن یکی از اجزاء مورد نیاز دستگاه بلحاظ ایمنی و دقت است که استرس کار بر را کم میکند امید وارم هزینه نصب آن آنقدر زیاد نیاشد که متقاضی را دچار مشکل کند. لطفا دستور فرمایید دستگاه من را مجهز به آنتن RTK کنند.

روابط عمومی

سلام جناب
ممنون که مطالب سایت را پیگیری می کنید. بله حتما منتقل می شود

نظرات بسته شده‌اند.