18 الی 20 اردیبهشت - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

چگونه سمپاشی مزارع با پهپاد انجام دهیم؟

چگونه سمپاشی مزارع با پهپاد انجام دهیم؟

امروزه با گسترش فناوری های به روز در حوزه کشاورزی، اتوماسیون کشاورزی پر رنگ تر از قبل شده است. از مهمترین جنبه های این رویکرد،  بهره گیری از ربات ها در کشاورزی است. یکی از کاربردهای ربات ها در حوزه کشاورزی، استفاده از پهپادها و به خصوص پهپاد سمپاش است که به لطف مزایایی که استفاده از پهپاد برای محلولپاشی دارد (مقاله کامل در مورد مزایای سمپاشی با پهپاد)، جای خود را میان کشاورزان باز کرده است. فارغ از مزایای بی شماری که استفاده از پهپاد برای محلول پاشی مزارع و باغات دارد، فرایند انجام عملیات سمپاشی مزارع با پهپاد، فرایندی تخصصی و با اندکی ریزه کاری است که لازم است به بررسی آنها پرداخته شود. در این مقاله می خواهیم ببینیم که یک تیم دارای پهپاد سمپاش چگونه سمپاشی مزارع با پهپاد انجام دهیم؟

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

فرایند سمپاشی مزارع با پهپاد با تماس مشتری آغاز می شود. با توجه به اینکه سمپاشی محصولات کشاورزی یک زمان طلائی دارد، معمولا در فصل سمپاشی، کشاورزان زیادی به تیم های پهپادی مراجعه کرده و درخواست خود را مطرح می کنند. در تماس اولیه مسئول تیم پهپادی لازم است فاکتورهای حیاتی را که در انجام عملیات سمپاشی مزارع با پهپاد موثر هستند، از کشاورز بپرسد. از جمله این فاکتورها که بر روی قیمت گذاری خدمت سمپاشی موثر هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مساحت زمین کشاورزی که نیاز به سمپاشی دارد
  2. تعیین تعداد قطعات زمین کشاورزی
  3. محل زمین کشاورزی و فاصله آن از شهر
  4. امکان تامین آب تصفیه شده
  5. نوع تسطیح زمین
  6. نوع محصول و نوع سم مدنظر
  7. زمان سمپاشی
  8. موانع موجود در زمین

لازم به ذکر است با توجه به فشرده بودن فصل کاری و تقاضای بالای مشتریان، توجه به شرایط آب و هوایی و به خصوص سرعت باد در نوبت دهی به مشتریان در مناطق مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. معمولا با استفاده از نرم افزار های پیش بینی کننده آب و هوا مانند windy یا accuweather این امکان فراهم می شود که سرعت باد با دقت خوبی در روزهای آتی و ساعات مدنظر پبش بینی شود. معمولا حداکثر سرعت بادی که بتوان با آن سمپاشی انجام داد 10 کیلومتر بر ساعت است. سمپاشی با سرعت باد بیش از 10 کیلومتر بر ساعت موجب افزایش تبخیر سطحی و در نتیجه کاهش اثر سم می‌شود.

صفحه نرم افزار windy که برای پیش بینی میزان باد در منطقه بسیار پرکاربرد است.

پس از توافق با مشتری در مورد قیمت و زمان اجرای خدمات سمپاشی با پهپاد، به فرآیند شب قبل از عملیات می‌رسیم. شب قبل از عملیات، زمان آماده سازی وسایل است. پیشنهاد اکید می‌شود، باتری‌ها با حالت شارژ آهسته، شارژ شوند و در آغاز عملیات همه باتری‌ها در حداکثر شارژ خود یا به اصطلاح 100 درصد باشند تا از اتلاف وقت در آغاز عملیات جلوگیری شود. آهسته شارژ شدن باتری‌ها تضمین کننده سلامت آنها است. هرچه تعداد دفعات شارژ آهسته یک باتری بیشتر باشد، طول عمر آن باتری بیشتر خواهد بود. از آنجایی که در هنگام عملیات سمپاشی، معمولا از شارژ سریع باتری‌ها به منظور کاهش زمان شارژ استفاده می‌شود، شارژ آهسته در منزل برای افزایش عمر باتری ضروری است. جهت مطالعه نکات نگه داری باتری‌های پهپاد به این مقاله مراجعه کنید.

باتری پهپاد سمپاش شریف اگربات
باتری های پهپاد سمپاش شریف اگربات در حال شارژ همزمان با شارژر چهار کاناله

از دیگر مسائلی که لازم است در آماده سازی وسایل مدنظر قرار گیرید، آماده بودن پرنده است. باید توجه شود که پرنده‌ای که همیشه آماده به کار است باعث افزایش تعداد عملیات و رضایت بیشتر مشتریان و در نتیجه افزایش حاشیه سود می‌شود. توصیه می‌شود چک لیستی از مواردی که نیاز است شب پیش از عملیات آماده شود، تهیه شده تا هیچ چیز از قلم نیفتد.

حال به صبح روز عملیات و زمان حرکت به سوی مزرعه می رسیم. تهیه چک لیست پیش از حرکت بسیار ضروری است. دلیل این امر فراموش نکردن هیچ یک از تجهیزات و جلوگیری از جاماندن آنها است. معمولا مزارع از شهرها و یا محل استقرار تیم فاصله دارند. جا ماندن هر یک از وسایل حتی یک کابل کوچک می تواند منجر به از دست رفتن کل عملیات شود زیرا برگشتن از مزرعه به محل استقرار تیم در شهر، کاری زمان بر است و ممکن است منجر به از دست رفتن زمان سمپاشی شود. یک چک لیست به فراخور تجهیزات تیم، مانند موارد زیر تهیه کنید و حتما پیش از حرکت از به همراه داشتن کلیه وسایل اطمینان حاصل کنید.

چک لیست اقلامی که باید قبل از حرکت چک شود که همراه داریم:

  • پرنده
  • رادیوکنترلر
  • شارژر و تمامی کابل‌های مورد نیاز
  • باتری ها
  • قطعات یدکی پرنده
  • آچارها و پیچ گوشتی ها
  • موتور برق
  • سطل مدرج
  • دستمال های تنظیف
  • چراغ قوه و نورافکن
  • بی سیم
  • آفتاب‌گیر و عینک
  • ماسک شیمیایی
  • کفش کار

پس از رسیدن به محل عملیات لازم است تمام محیط اطراف بررسی میدانی شود. شکل هندسی زمین، موانع، درخت ها، نزدیکی به منبع آب تصفیه و …. فاکتورهای تعیین کننده در محل استقرار اولیه تیم سمپاشی است. باید محل استقرار به گونه ای انتخاب شود تا کمترین فاصله ممکن را از محل سمپاشی، و منبع آب تصفیه دارا باشد. در مزارع بزرگ هنگامی که سمپاشی انجام می شود، با گذشت زمان لازم است به تدریج محل استقرار در طول مسیر حرکت پرنده تغییر کند تا فاصله تیم کمک خلبانی با محل فرود و پرواز پرنده حداقل بماند. در مسیرهای طولانی که ممکن است از برد پرنده بیشتر باشد، توصیه می شود محل استقرار با در نظر گرفتن جمیع شرایط محیطی در وسط مسیر باشد تا هم خلبان از پرنده در حال پرواز فاصله منطقی داشته باشد و هم میزان مصرف باتری برای بازگشت به محل سمپاشی حداقل باشد. در ادامه برای اینکه بدانیم چگونه سمپاشی مزارع با پهپاد انجام دهیم؟ با ما همراه باشید.

پس از استقرار، تیم خلبانی لازم است 2 کار اساسی را انجام دهد:

  1. آماده سازی شرایط انجام عملیات: شامل آماده سازی پرنده و همچنین محلول سم مورد نیاز جهت سمپاشی می شود. هر کاری که پرنده نیاز دارد تا انجام شود تا آماده پرواز شود در این مرحله انجام می شود. انجام کالیبراسیون های پرنده شامل کالیبراسیون سنسورهای IMU و قطب نما و همچنین سنسور دبی سنج محلول در صورت نیاز در این مرحله انجام می شود. لازم است تیم خلبانی، محلول مورد نیاز جهت سمپاشی را نیز در این مرحله آماده کند.
  2. نقشه برداری: مهمترین پارامتر یک پرواز ایمن در یک عملیات سمپاشی با پهپاد، نقشه برداری صحیح است. همزمان با آماده سازی پرنده، خلبان لازم است به کمک رادیو کنترلر پهپاد و مکان یاب ماهواره ای موجود در آن نقاط مرزی زمین و موانع درون آن را با دقت بالا مشخص کند.

پس از آماده سازی پرنده و پیش از پرواز، استفاده از یک چک لیست پیش از پرواز (Pre Flight Checklist) می تواند کمک شایانی به فراموش نکردن جزئیات عملیات و ایمن ماندن از خطر نماید. نمونه این چک لیست را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • کالیبره کردن IMU
  • کالیبره کردن Compass
  • کالیبره کردن دبی سنج
  • هواگیری سیستم پاشش
  • محکم بودن بازوهای پرنده
  • محکم بودن موتورها
  • ترک و زدگی نداشتن ملخ ها
  • خلوت بودن محل پرواز
  • شارژ کامل بودن باتری
  • پر بودن مخزن

پس از آماده سازی پرنده و نقشه برداری و تکمیل چک لیست پیش از پرواز، لازم است نقشه به همراه پارامترهای پرواز همچون عرض پاشش، سرعت حرکت، دوز سم به ازای هر هکتار، ارتفاع از سطح محصول و همچنین مسیرهای پرواز روی نقشه برای پرنده تعیین و آپلود شود. در تعیین مسیر پرواز روی نقشه، این نکته حائز اهمیت است که مسیرهای پرواز ترجیحا به موازات بلندترین ضلع نقشه باشند. این امر سبب می شب تا توقف های پرنده و به تبع آن مصرف باتری به حداقل برسد. همچنین لازم است دقت شود تا فاصله محل استقرار تا نقطه آغاز عملیات، حداقل باشد و دقت شود میان نقطه آغاز عملیات و محل برخاستن پهپاد هیچ مانعی وجود نداشته باشد زیرا معمولا پهپادها جهت رفتن از محل برخاستن تا نقطه آغاز از رادار مانع استفاده نمی‌کنند.

پس از هربار پرواز لازم است مخزن سم، دوباره پر شده و باتری تخلیه شده نیز با یک باتری شارژ شده جایگزین شود. معمولا این کار وظیفه کمک خلیان است (توصیه می‌شود تیم های عملیات پهپادی حداقل از دو نفر تشکیل شده باشند که یک نفر وظیفه خلبانی و دیگری وظیفه کمک خلبانی پهپاد سمپاش را به عهده بگیرد). پس از برداشتن باتری تخلیه شده، باید باتری به کمک شارژر که به یک موتور برق مناسب متصل شده است دوباره شارژ شود. آنقدر فرایند پرواز تکرار می شود تا تمامی مساحت زمین کشاورزی سمپاشی شود. لازم است شارژر و باتری‌ها در جایی تعبیه شوند که هم سایه بوده و هم از تهویه هوای کافی برخوردار باشند. در فصول گرم سال نیز که معمولا سمپاشی در شب انجام می شود لازم است عملیات شارژ باتری‌ها درون خودرو و در هوای خنک داخل خودرو انجام شود.

پهپاد سمپاش شریف اگربات
پهپاد سمپاش شریف اگربات در حال پرواز در زنجان

پس از پایان عملیات سمپاشی لازم است پرنده و کلیه تجهیزاتی که در معرض سموم کشاورزی بوده اند به طور کامل تمیز شوند. توجه به تمیزکاری نهایی دستگاه ضامن طول عمر دستگاه است زیرا سموم کشاورزی اغلب مواد شیمیایی اسیدی هستند و در صورت تمیز نشدن ممکن است در دستگاه ایجاد خوردگی کنند. هنگام جمع آوری وسایل نیز به این نکته دقت نمایید که همه چیز در جای خود قرار گیرند و هیچ یک از تجهیزات کنار زمین کشاورزی باقی نمانند زیرا این مسئله عملیات در روزهای آتی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

نکته آخر در رابطه با اینکه چگونه سمپاشی مزارع با پهپاد انجام دهیم، این است که هنگام بازگشت از عملیات باید مراقب بود که در جاده های بین شهری حادثه رخ ندهد زیرا معمولا افراد تیم پس از عملیات خسته هستند و رانندگی هنگام خستگی خطر ناک است. و در انتها لازم به ذکر است توجه به سلامت وسیله نقلیه و انجام سرویس های دوره ای از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در صورت بروز حادثه در خارج از محدوده شهری امکان کمک رسانی محدود است.

از تیم های پهپادی که تجربه سمپاشی با پهپاد را دارند در صورتی که تجربه دیگری داشته یا نکته اضافه ای مد نظرشان است که باید در انجام عملیات در نظر گرفته شود حتما در قسمت نظرات بنویسند.

مقالات مرتبط
4 نظر
مهدی سلیمانی

باتشکر از شما عزیزان شرکت شریف،بسیار عالی و کاربردی بو‌د مطالبتون

روابط عمومی

خواهش می کنم کاپتان سلیمانی

باقری

با سلام و ادب
مطلب بسیار خوب و کاربردی بود، با توجه به انتصاب این تجهیز به مجموعه علمی تخصصی بعلاوه با وجود نیروهای مومن و متعهد انتظار میرود کاربران نیز همواره در بالاترین سطح از دانش و تخصص روز دنیابهرمند شوند تا مجموعه از تامین کننده تجهیز به یکی از منابع قابل ارجاع در کشور ارتقاء یابد .
باتشکر

روابط عمومی

سلام. ممنون از شما. ان شا الله با همراهی شما

نظرات بسته شده‌اند.