16 الی 18 مردادماه- دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

تحولاتی که پهپادها ایجاد کردند-تجارب موفق استفاده‌های تجاری و تحقیقاتی از پهپادها در کشاورزی هوشمند

تحولاتی که پهپادها ایجاد کردند-تجارب موفق استفاده‌های تجاری و تحقیقاتی از پهپادها در کشاورزی هوشمند

با توجه به افزایش چشمگیر نیاز بشر به مواد غذایی در سال‌های اخیر، استفاده از تکنولوژی در صنعت کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است. کشاورزی هوشمند، به مجموعه کاربرد تکنولوژی‌های مختلف در صنعت کشاورزی گفته می شود که شامل پایش هوشمند مزارع و باغات، استفاده از ربات ها در مراحل کاشت، داشت و برداشت، و اینترنت اشیا می‌شود. در دهه اخیر، تحولاتی که پهپادها ایجاد کردند و تجارب بسیار زیادی که از استفاده پهپادها در کشاورزی، و نتایج بسیار خوبی که از آنها به ویژه پهپادهای سمپاش مانند T16، گزارش شده است، بسیار چشم‌گیر بوده است. بطور مثال برای استفاده سریع حشره‌کش‌ها و ریزمغذی‌ها، و حتی پاشش بذر و کشت مستقیم. در این مقاله به بررسی تجارب موفق استفاده تجاری- تحقیقاتی از تکنولوژی پهپادها در کشاورزی هوشمند و تحولاتی که پهپادها ایجاد کردند پرداخته خواهد شد.

کشت مستقیم بذر برنج تجربه بسیار خوب و جدیدی بود که به طور کامل در مقاله تجربه استفاده از پهپاد به منظور کشت مستقیم برنج توضیح داده خواهد شد.

  • در سال 2019، تایلند با پرواز یک عدد پهپاد سمپاش T16 در ارتفاع 2 متری، مزرعه نیشکر را با کودهای مغذی مایع محلول‌پاشی کرد و موجب افزایش 5% شکر در گیاهان شد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله‌ای که در این رابطه منتشر شده است مراجعه کنید. (https://ag.dji.com/case-studies/dji-ag-case-en-rice3).
  • تیمی که در طی سه سال بیش از 46000 هکتار از مزارع مختلف گندم، ذرت، سیب‌زمینی و نیز باغات را با پهپادهای DJI محلول‌پاشی و سمپاشی کرده بود، در سال 2019 علف‌های هرز پهن‌برگ مزارع زمستانه گندم را با T16 سمپاشی کردند و نتایج کنترل علف‌های هرز و عملکرد محصول بسیار رضایت‌بخش گزارش شد. (https://ag.dji.com/case-studies/dji-ag-case-en-wheat).
تحولاتی که پهپادها ایجاد کردند
قبل از سمپاشی
تحولاتی که پهپادها ایجاد کردند
بعد از سمپاشی

تحولاتی که پهپادها ایجاد کردند
  • در چین، هواپیماهای بدون سرنشین کشاورزی DJI به طور گسترده ای در کنترل آفات و بیماری‌های برنج، گندم، پنبه، بادام زمینی و سایر محصولات زراعی استفاده شدند و پهپاد DJI Agras T16 را برای کنترل آفات در درختان میوه بسیار مناسب و رضایت‌آمیز عنوان کردند. (https://ag.dji.com/case-studies/dji-ag-case-banana2).
  • برای پیشگیری از وقوع بیماری و نیز تامین نیاز تغذیه‌ای مزارع برنج چین، در کلیه فصول از پهپادها استفاده شد که علاوه بر کنترل به موقع بیماری‌ها، در مقایسه با روش‌های سمپاشی سنتی تا 30٪ در سموم دفع آفات صرفه‌جویی شد. (https://ag.dji.com/case-studies/dji-ag-case-en-rice).

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

گرچه اکثر مردم ابتدا فکر می‌کردند که پهپادها یک نوع اسباب‌بازی به شمار می‌آیند اما با پیشرفت در حوزه‌های برنامه‌نویسی، خلبان خودکار و سیستم‌های ایمنی مثل رادارها، پهپادها قابلیت‌های جدید و پیچیده‌ای در کاربردهای مختلف از خود نشان دادند.

 پهپادها یا پرنده های هدایت پذیر از دور توانایی‌های بسیار زیادی را در عرصه‌های مختلف تحقیقاتی و تجاری دارند که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهد شد:

  • از جمع کردن وال‌ها و مطالعه رفتارهایشان تا نمونه‌برداری از قسمت‌های مختلف دریا و مناطق ناشناخته
  • از نگهبانی و حفاظت از حیوانات و گیاهان در حال انقراض تا امدادرسانی به مناطق دورافتاده
  • از خدمت‌رسانی به جمعیت‌های ایزوله یا گرفتار در سیلاب تا Drone Delivery
  • از کنترل عوامل و پشه‌های بیماری‌زا برای انسان‌ها تا دفع آفات نباتات
  • از به کار گذاشتن گیرنده و فرستنده‌ها در ارتفاعات تا پایش و نگهداری مزارع انرژی‌های بادی و خورشیدی
  • از حفظ، نگهداری و نقشه‌برداری آثار باستانی تا ماموریت‌های تحقیقاتی در مکان‌های تاریک و با دوربین مادون قرمز و مکان‌های خارج از دسترس
  • از کمک در عملیات نجات و پلیسی تا اطفاء حریق و حمل تانکرهای آب و کمک به آتش‌نشان‌ها
  • از پایش خطوط برق و تشخیص خوردگی‌ها قبل از حادثه تا بررسی‌های منطقه‌ای با استفاده از عکس‌های سه بعدی
  • از به کارگیری در ساختمان‌سازی‌های مرتفع تا حفاری‌ها و شبکه‌های گاز و دکل‌های نفتی

موارد بالا همگی توانایی‌های بالقوه پهپادها هستند که ما در مقالات بعدی به گزارش موردی برخی از تجارب ارزنده در حوزه کشاورزی خواهیم پرداخت.

منبع:
  •   Murison Malek. 2021. 13 Ways Commercial Drones Are Changing Work in 2021.

مقالات مرتبط