18 الی 20 اردیبهشت - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

مورد مطالعه دفع آفات سمپاشی درختان گیلاس با پهپاد

مورد مطالعه دفع آفات – سمپاشی درختان گیلاس با پهپاد

درختان گیلاس به عنوان گیاهی باارزش با منافع اقتصادی فراوان، زود بالغ شده و میوه فراوانی تولید می‌کنند. با این حال، آنها اغلب در معرض انواع آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرد؛ چرا که تنه، برگ، گل و میوه‌هایشان مستعد حمله آفات و میکروب‌ها هستند. بنابراین، با ادامه فصل رشد، یادگیری چگونگی دفع کارآمد این تهدیدات امری ضروری است. سمپاشی درختان گیلاس با پهپاد یک راه‌کار کارآمد برای دفع آفات این گیاه است که در ادامه یک مطالعه موردی در این زمینه ارائه خواهد شد.

معرفی تیم سم‌پاشی

شرکت فناوری هوانوردی دالیان یی‌تیان (Dalian Yitian Aviation Technology Co., Ltd)، دارای پنج عضو اصلی، دو تکنیسین کشاورزی و تعدادی خلبان پهپاد و پرسنل زمینی است. این شرکت با بیش از 30 خلبان پهپاد همکاری کرده و اتحادیه سم‌پاشی یی‌تیان (YSA) را تأسیس نموده است. این تیم برنامه‌های سم‌پاشی اختصاصی را برای انواع گیاهان مختلف مانند گندم، برنج، ذرت، سویا، بادام زمینی، پیازچه، ترب کوهی، گیلاس، سیب، فندق و سایر گیاهان باغی ارائه می‌دهد. امروزه، کل منطقه سم‌پاشی آنها بیش از 4.2 میلیون هکتار زمین را پوشش می‌دهد.

دالیان محل رویش بیش از 2.4 میلیون هکتار درخت گیلاس است که نیازمند حداقل 9 عملیات سم‌پاشی در سال می‌باشد. با درک این موضوع، YSA برای همکاری به سراغ کشاورزان رفت. در ابتدا، جامعه محلی نسبت به خدمات YSA تردید داشتند. اکثر آنها اظهار داشتند که «درخت گیلاس حدود 4 متر ارتفاع دارد و از آنجایی که برگ‌هایشان اغلب ضخیم هستند، سم‌پاشی باید با دست انجام شود، نه پهپاد.»

برای رفع این تردیدها، آقای لیو هونگ‌ یو، کارمند YSA با یه هانگ که بیش از 47000 هکتار از درختان گیلاس در استان شانشی را سم‌پاشی کرده بود، تماس گرفت. پس از مشورت‌های زیاد، آقای لیو هونگ‌ یو برای نشان دادن ارزش فناوری پهپاد در دفع آفات، 13 هکتار از درختان گیلاس را سم‌پاشی کرد. با سمپاشی درختان گیلاس با پهپاد، کشاورزان متقاعد شدند و سفارش سم‌پاشی 2000 هکتار دیگر را ثبت کردند. در ادامه، شرح مختصری از نحوه انجام این سفارش آمده است.

شرایط محیطی برای سمپاشی درختان گیلاس

تاریخمکاننوع زمیندماباد
2018.05.19دالیان، شاندونگ، چینتپهسطح 3باد جنوبی
سطح 3 دما نشان دهنده دمای معتدل است که برای سم‌پاشی درختان گیلاس مناسب می‌باشد.
باد جنوبی می‌تواند سم را به طور یکنواخت در بین درختان پخش کند.

نکات:

  • این جدول مربوط به عملیات سم‌پاشی درختان گیلاس در دالیان، چین در تاریخ 19 می 2018 است.
  • نوع زمین تپه ای و دما در سطح 3 (متوسط) بوده است.
  • جهت باد جنوبی بوده است.

توجه:

  • این جدول فقط برای اطلاع رسانی است و ممکن است برای همه شرایط صدق نکند.
  • قبل از سم‌پاشی درختان گیلاس، همیشه با یک متخصص کشاورزی مشورت کنید.

مؤلفه های سمپاشی درختان گیلاس با پهپاد

قبل از شروع سم‌پاشی، تعیین فاصله ردیف‌های درختان گیلاس مهم است. از آنجایی که درختان گیلاس اغلب با فاصله نسبتا زیادی از هم کاشته می‌شوند، فاصله معمولی بین ردیف‌ها حدود 5 متر است. در نتیجه، پهپادهای کشاورزی باید برای حداکثر استفاده از سموم دفع آفات، هنگام سم‌پاشی بالای هر ردیف پرواز کنند.

پارامترمقدار
حالت عملیاتیعملیات مسیر (Route
Operation)
سرعت پرواز3.1 متر بر ثانیه
ارتفاع پرواز1.5 متر
حجم در هکتار0.1 لیتر
نوع نازلنازل فن شکل
فاصله مسیر5 متر
جدول پارامترهای عملیاتی

این سموم دفع آفات توسط کشاورزان برای کنترل آفات تأمین شده و باید طبق دستورالعمل‌های چاپ شده روی برچسب مخلوط شوند. پس از اتمام عملیات مسیر (Route Operation)، به یاد داشته باشید که پهپاد را در امتداد لبه‌های مزرعه پرواز دهید و درختان آن ناحیه را نیز سم‌پاشی کنید.

اطلاعات سموم مورد استفاده در دفع آفات درختان گیلاس

نام سمنوع ترکیبترکیب و محتوای موثردوز مصرف در هر هکتار
لامبدا-سیهالوترینمیکروامولسیون2.5%3.35 میلی لیتر
زینبپودر قابل حل65%4.69 گرم
تریفلومیزول، تری‌فلوروستروبینسوسپانسیون کنسانتره42.8%2.01 میلی لیتر
اسپره کنندهکنسانتره امولسیفایبل1.68 میلی لیتر
در این مورد از پودر قابل حل استفاده شد. دفعه بعد، برای جلوگیری از مسدود شدن سیستم سم‌پاشی و تأثیر بر نتایج سم‌پاشی، از قبل با کشاورزان ارتباط برقرار کنید تا از چنین موادی اجتناب شود.

تأثیر سمپاشی درختان گیلاس با پهپاد

سمت چپ: برگها به وضوح توسط تجمع آفت کش تخریب شدند. سمت راست: پخش مناسب آفت کش مانع تخریب برگها شده است.

پس از سم‌پاشی، کشاورزان برای به دست آوردن نتایج، به صورت فیزیکی مزرعه را بررسی کردند. از آنجایی که زینبی که آن روز استفاده می‌شد به دلیل داشتن زاج آبی، رنگ آبی داشت، دیدن اینکه قطرات به طور یکنواخت و متراکم روی تمام برگ‌ها پاشیده شده بود، برایشان آسان بود.

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

نتایج

کشاورزان از نتایج سم‌پاشی خرسند بودند و اعلام کردند که در آینده نیز از پهپاد T16 برای سم‌پاشی استفاده خواهند کرد. در طول این عملیات، کشف کردیم که بهترین آب و هوا برای سم‌پاشی درختان گیلاس، در محیطی بدون باد یا با سرعت باد کمتر از 3 متر بر ثانیه است. برای جلوگیری از تکرار یا حذف سم‌پاشی، حالت عملیات مسیر (Route Operation) توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود رادار تشخیص زمین با دقت بالا را خاموش کرده و از فشارسنج برای تنظیم ارتفاع استفاده کنید. به یاد داشته باشید که پهپاد را در ارتفاع تقریباً 1.5 متری بالای محصولات پرواز دهید و خلبانان در صورت لزوم، تنظیمات لازم را انجام دهند.

مرجع

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *