28 الی 30 فروردین - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

مبارزه با ملخ‌ها بکمک پهپاد

مبارزه با ملخ‌ها بکمک پهپاد

یکی از مشکلاتی که هر از چند سالی یک بار برای کشاورزان ایجاد می‌شود، حمله ملخ‌ها به زمین‌های کشاورزی و خسارت‌های جبران ناپذیری است که آنها به بار می‌آورند. در این مقاله، ابتدا به بررسی این معزل پرداخته و سپس به انواع روش‌های مبارزه با ملخ‌ها، مانند مبارزه با ملخ‌ها بکمک پهپاد می‌پردازیم.

در سال‌های دور، حمله ملخ‌ها، کشور را تا مرز قحطی رساند. علت این موضوع این است که ملخ‌ها هر نوع گیاهی را که در مسیر خود می بینند به طور کامل می‌خورند و از بین می‌برند.  در سال 1340 ملخ‌ها بالغ بر 2 میلیون و 500 هزار هکتار از زمین‌ها را مورد حمله قرار دادند.

در دو سال اخیر نیز حمله ملخ‌ها در کشور ما بسیار چشمگیر بوده است، که علت اصلی آن، افزایش بارندگی سالیانه پس از یک دوره خشکسالی می‌باشد، این موضوع، موجب بالا رفتن سروتونین مغز آنها و تحریک تولید مثلشان می‌شود. طول عمر ملخ ماده 3 تا 5 ماه است، که در این زمان، بین 2 تا 5 بار تخم‌ریزی می‌کند. درنتیجه هر ملخ می‌تواند، بیش از هزاران هزار ملخ دیگر تولید کند.

مبارزه با ملخ‌ها بکمک پهپاد

علاوه براین، ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا مهاجرت می‌کنند و روزانه چندین برابر وزن خود علوفه، غلات، صیفی‌جات و علف هرز می‌خورند. از این رو هر کیلومتر مربع از گروه ملخ‌ها شامل 50 میلیون ملخ می‌باشد و ظرفیت این را دارد که 100تن پوشش گیاهی را از بین ببرد. بنابراین، در صورت عدم کنترل این آفت خطرناک، همچنین تمام محصولات کشاورزان از بین می‌رود. و از بین رفتن محصولات کشاورزی موجب کاهش تغذیه دام‌ها و درنتیجه کم شدن میزان گوشت و شیر دام‌ها نیز می‌شود. این مسئله امنیت غذایی جامعه مورد تهدید قرار می‌دهد.

ملخ‌های صحرایی

از زیان‌بارترین و خطرناک‌ترین گونه ملخ‌ها، ملخ‌های صحرایی هستند. ملخ‌های صحرایی در ایران بومی نیستند و هر چند سال یک بار ازکانون‌های بومی خود، از ابتدای غرب دریای سرخ به عربستان و سپس به جنوب ایران حمله می‌کنند. این ملخ‌ها عموما از روی خلیج فارس پرواز می‌کنند که به همین علت به آن‌ها ملخ دریایی هم می‌گویند.

مبارزه با ملخ‌ها بکمک پهپاد

با توجه به گزارشات اخیر، مبنی بر حمله دوباره ملخ‌ها به برخی از استان‌های کشور، لازم است بصورت جدی با آنها مبارزه کنیم. برای مبارزه با ملخ‌ها روش های گوناگونی وجود دارد که در زیر به آنها می‌پردازیم.

مبارزه با ملخ‌ها

اولین گام در کنترل ملخ‌‌ها، توجه به هشدارهای سازمان‌های معتبر و ذیربط است. در این شرایط پایش آفت در مناطق پیش بینی شده بسیار حائز اهمیت است. پهپادها می‌توانند اطلاعات مفیدی هم چون، طول و عرض مزارعی که احتمالا مورد حمله آفت قرار گرفته‌اند را ارائه کنند. که پایش هوایی مزارع سالم و آلوده و یا خسارت دیده، کمک شایانی را به ما می‌کند.

پس از تشخیص آفت در مزارع، باید به مبارزه با آن پرداخت. دو روش کلی برای مبارزه با ملخ‌ها وجود دارد:

  1. کنترل بیولوژیکی
  2. کنترل و نابودی به روش سم‌پاشی

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

کنترل بیولویژیکی:

یکی از روش‌های نوین در مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهان، کنترل بیولوژیکی است، که از موجودات زنده برای کنترل آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند. هدف از این روش، از بین بردن آفات نیست بلکه هدف کاهش جمعیت آفات می‌‌باشد. به اندازه‌ای که کمترین خسارت را به گیاه وارد کند. در واقع در این روش، با عکس‌العمل محیطی بین موجودات زنده، آفات کنترل می‌شوند.

برخی از موجودات و حشرات می‌توانند در کنترل بیولوژیکی ملخ‌ها موثر باشند. برخی سوسک‌ها و مگس‌ها، بسیاری از پرندگان و گرگ‌های صحرایی از جمله دشمنان طبیعی ملخ‌ها هستند.

سوسک‌هایی به نام Blister beetls از پوسته بیرونی تخم‌های ملخ تغذیه و رشد می‌کنند. مگس‌های غارتگر بالغ و مگس‌هایی که بعنوان انگل داخلی  پرندگانی از جمله Kestrel و Hornedlark از ملخ‌ها تغذیه می‌کنند.

کنترل و نابودی به روش سم‌پاشی:

استفاده از سموم شیمیایی امروزه یکی از متداول‌ترین روش‌های مبارزه با آفات گیاهی است. در صورتی که جمعیت ملخ‌ها افزایش یابند یا مهاجرت کنند، تنها روشی که برای کنترل و مبارزه می‌توان به‌کار برد سم‌پاشی است. این عملیات باید در چمنزارها، مزارع و محل‌های تخم‌ریزی ملخ‌ها صورت بگیرد.

مبارزه با ملخ‌ها بکمک پهپاد

البته برخی کارشناسان پاشیدن مواد فلفلی بر روی گیاهان را نیز پیشنهاد کرده‌اند. با استفاده از این روش، ملخ نمی‌تواند از گیاه تغذیه و یا تخم‌گذاری کند.

با توجه به پرواز کردن ملخ‌ها و تجمع دسته جمعی آن‌ها و احتمال وجود مشکل تردد افراد در میان جمعیت ملخ‌ها، یکی از گزینه‌های مناسب برای مقابله، سم‌پاشی هوایی و نیز استفاده از پهپاد است. در غیر این صورت اکوسیستم مناطق مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد. در سال‌های 97 و 98 ناوگان هوایی به کمک ناوگان زمینی آمد و از پهپاد برای مبارزه با هجوم ملخ‌ها و جلوگیری از گسترش آن‌‌ها به‌طور موفقیت آمیزی استفاده شد. مبارزه هوایی برای کشاورزان بار روانی بهتری را نسبت به مبارزه زمینی دارد. در مبارزه زمینی، نیروهای انسانی در معرض خطر قرار گرفتن، در فضای پر از سم هستند.

شرکت رباتیک کشاورزی شریف آماده ارایه خدمات و یاری شما در جهت مبارزه با ملخ‌ها بکمک پهپاد می‌باشد. برای رزرو زمان سم‌پاسی به صفحه خدمات مراجعه فرمایید. همچنین ما را در صفحه اینستاگرام همراهی کنید.

مقالات مرتبط