16 الی 18 مردادماه- دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

رفع بیماری لکه سیاه مرکبات در ژاپن به کمک پهپاد

رفع بیماری لکه سیاه مرکبات در ژاپن به کمک پهپاد

تولید نارنگی در ژاپن همچنان به دلیل چالش گسترده پیری کشاورزان و کمبود جانشینان در بخش کشاورزی این کشور، رو به کاهش است. بر اساس داده های USDA FAS، پیش بینی می شود تولید پرتقال در سال 2022-23 به 5600 تن متریک برسد که 2 درصد کمتر از سال قبل است.

با عطر تازه و طعم شیرین، مرکبات نه تنها برای انسان ها جذاب است، بلکه آفات، باکتری ها و قارچ ها نیز به آن علاقه مندند. قبل و در طول دوره رسیدن که بیش از نیمی از سال را در بر می گیرد، مرکبات اغلب در معرض حمله شپشک ها و بیماری لکه سیاه ناشی از قارچ قرار می گیرند.

در ژاپن، مرکبات اغلب در باغات شیبدار کشت می‌شوند که به این معنی است که استفاده مکرر از آفت کش‌ها یک چالش بزرگ برای کشاورزان محسوب می‌شود. بسیاری از ماشین‌های کشاورزی مانند سمپاش‌های سرعتی که در مزارع صاف عملکرد خوبی دارند، در شیب‌ها قابل دسترسی نیستند، به‌ویژه در شرایط کمبود نیروی کار. علاوه بر این، آبپاش‌هایی که نیاز به چندین اپراتور دارند، منسوخ شده‌اند زیرا نگهداری از آنها دشوار است و حمل سمپاش‌های کوله‌پشتی و استفاده از آنها در شیب‌های تند یک راه‌حل پرزحمت است.

با وجود این چالش، کیچی سابورو هیرایشی، تولیدکننده 73 ساله میوه از شهر اواجیما در استان ائهیمه ژاپن، دریافته است که می‌توان با استفاده از پهپادهای کشاورزی قادر به ناوبری و سمپاشی خودکار، بر مشکلات سمپاشی سراسر سال با آفت کش‌های سخت روی مرکبات فائق آمد.

“من همیشه شیفته چیزهایی بودم که می‌توانستند پرواز کنند! با این عشق و علاقه، به تدریج متوجه شدم که شاید بتوانم سراسر سال از هوا سم‌پاشی کنم تا همه چیز را آسان‌تر کنم (می‌خندد).”

در دهه 1970، آقای هیرایشی یک سمپاش خودساز با یک هلیکوپتر رادیویی کنترل نصب کرد و سعی کرد از هوا سم‌پاشی کند. متأسفانه، پرواز نمایشی به سقوط منجر شد که در روزنامه‌های محلی و ایستگاه‌های تلویزیونی گزارش شد. “از آن زمان، حتی اگر آنها را صدا می‌زدم، رسانه‌ها دیگر نمی‌آمدند” گفت با لبخند تلخی.

با این حال، آقای هیرایشی از رویای سم‌پاشی از هوا دست نکشید. با کمک هیئت پیشگیری از خسارات کشاورزی و حیات وحش استان ائهیمه، آقای هیرایشی در عرض دو سال 2.5 میلیون ین پس‌انداز کرد. در سال 2016، آقای هیرایشی توانست یک MG-1 خریداری کند.

“رویایم تحقق یافت و با هیجان شروع به سمپاشی با MG1 کردم. در حین انجام این کار، من به صورت دستی پهپاد را کنترل می‌کردم و مطمئن می‌شدم که در مسیر صحیح باقی می‌ماند و برخی مکان‌های فرود اضطراری را ایجاد کردم تا پرواز ایمن و پایداری داشته باشد. پهپاد در حالت کنترل دستی ناپایدار عمل می‌کند و من نگران سقوط دوباره بودم. حتی به دلیل استرس روانی به پزشک مراجعه کردم. این احساس را داشتم که سمپاشی با پهپاد در برابر بیماری لکه سیاه مؤثر خواهد بود، اما سمپاشی با دقت بالا در حالت دستی غیرممکن بود زیرا حتی سمپاشی هم امکان‌پذیر نبود.”

پس از غلبه بر تعدادی چالش، آقای هیرایشی سرانجام به سمپاشی موثر و پایدار با پهپاد دست یافت. شریک او DJI AGRAS T10، یک پهپاد کشاورزی قادر به نقشه‌برداری خودکار است که او در سال 2022 آن را خریداری کرد.

“ناوبری خودکار تمام انواع استرس را از من دور کرد! با ناوبری خودکار، دقت سمپاشی به طور چشمگیری بهبود یافت و سرانجام توانستم سراسر سال سم بپاشم. برای کشاورزان مرکبات، مزیت پهپاد بسیار برجسته است زیرا کارایی کار را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال، در گذشته نمی‌توانستید در تابستان گرم به طور مداوم کار کنید، اما با پهپاد می‌توانید در عرض 2 روز 2 هکتار را سمپاشی کنید. زمانی که دما پایین‌تر است، می‌توانید در یک روز سمپاشی را به اتمام برسانید. سمپاشی یک مزرعه باریک 3 دقیقه و برای یک مزرعه پهن 15 دقیقه طول می‌کشد.” این را خانم یوکو موتویاما، نماینده Drone Works Uwajima که آموزش‌های لازم را به آقای هیرایشی ارائه داد و پهپاد را به او فروخت، گفت.

“تجربه سمپاشی سراسر سال آقای هیرایشی برای بسیاری از کشاورزان مرکبات مفید است. می‌توانید مسیر پرواز را براساس نیازهای واقعی تنظیم کنید، در همان حال از ارتفاع بالا به درستی مشاهده می‌کنید که بیماری گیاهی چگونه در حال گسترش است. سهولت استفاده ویژگی جذاب دیگر AGRAS T10 است، زیرا پس از آموزش هر کسی می‌تواند آن را کنترل کند.” آقای تسوچیاما، همکار آقای هیرایشی که او نیز مرکبات تولید می‌کند، با گفته‌های خانم موتویاما موافق است: “استفاده از آن آسان است و هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند.”

قبل و بعد از سمپاشی

قبل از سمپاشی

بعد از سمپاشی

در ژاپن، پدیده پیری جمعیت یک مسئله اجتماعی گسترده است که در صنعت کشاورزی نیز رخ داده است. تردیدی نیست که کمبود نیروی کار همچنان یک وضعیت روبه رشد خواهد بود.

“بنابراین تصمیم گرفته‌ام T20 را خریداری کنم و به تولید مرکبات ادامه دهم، زیرا باور دارم می‌توانم با یک پهپاد خودکار به این هدف دست یابم. از آقای موتویاما درباره نکات سم‌پاشی سوال خواهم کرد،” این را آقای هیرایشی که تصمیم گرفت با کم کردن روتین‌های روزانه پرزحمت، به پرورش مرکبات ادامه دهد، گفت.

پس از غلبه بر تعدادی مشکلات، آقای هیرایشی از پهپاد AGRAS T10 بسیار بهره برد. همانطور که گفت: “کشاورزی ذاتاً سرگرم‌کننده است. پهپادهای کشاورزی با قابلیت ناوبری و سمپاشی خودکار، نقش مهمی در آینده کشت پرتقال ایفا می‌کنند. لطفاً از خارج شدن از منطقه امن خود نترسید!”

لینک مقاله

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *