18 الی 20 اردیبهشت - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

جلوگیری از ریزش کلزا با پهپاد

جلوگیری از ریزش کلزا با پهپاد

گیاه کلزا در هر فصل زیبایی‌های خود را دارد. منظره گل‌های کلزای شکوفا شده برای گردشگران و عابران چشم‌نواز است. اما برای کشاورزان، زمان برداشت حساس‌ترین مرحله رشد می‌باشد. دانه روغنی کلزا یکی از محصولات اساسی و راهبردی در کشور است. کمک به توسعه و افزایش تولید این گیاه، به کاهش وابستگی کشور به واردات روغن کمک شایانی می‌کند. یکی از چالش‌های کشاورزان در هنگام برداشت کلزا، ریزش مقادیر زیادی از دانه‌های آن بر روی زمین می‌باشد. روش‌های مختلفی برای عدم ریزش دانه‌های کلزا پیشنهاد شده و اخیرا روشی برای جلوگیری از ریزش کلزا با پهپاد نیز ارائه شده است که در این مقاله به معرفی این روش‌ها پرداخته خواهد شد.

اهمیت کشت کلزا

گیاه کلزا یکی از مهمترین گیاهان روغنی در سطح جهان می‌باشد و همین موضوع باعث شده است در نقاط مختلف ایران نیز کشت آن قابل توجه و رو به افزایش باشد.

کلزا، با نام علمی .Brassica napus L، خصوصیات خوب و منحصربه‌فرد بسیاری دارد که باعث شده اکنون در جهان در سطح وسیعی از مزارع و نیز در تناوب با محصولات مختلف، بویژه غلات کشت شود. این خصوصیات عبارتند از:

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

  • مقاومت به کم‌آبی
  • مقاومت به شوری و سرما
  • ارزش تناوبی زیاد
  • مقاومت نسبی به بافت خاک
  • قابلیت بالا برای رقابت با علف‌های هرز
جلوگیری از ریزش کلزا با پهپاد

کلزا علاوه بر تامین روغن خوراکی و توسعه صنعت زنبورداری، بعلت تاثیر در کاهش جمعیت علف های هرز و بهبود ساختمان خاک، نقش بسیار موثری در افزایش عملکرد گندم در تناوب کلزا-گندم دارد.

دانه گیاه کلزا، 40 تا 48 درصد روغن، 17 تا 26 درصد پروتئین و کنجاله آن 38 تا 45 درصد پروتئین دارد.

اهمیت داشت کلزا

رعایت نکات فنی در زراعت سبب افزایش عملکرد و افزایش درآمد زارعین می‌شود. تغذیه مناسب گیاه در زمان رشد توسط کودهای اصلی و ریزمغذی تاثیر قابل توجهی در تولید مطلوب و پایدار و نیز راهکار مناسبی برای توانمند ساختن گیاه در مواجهه با تنش‌های مختلف می‌باشد.

کوددهی به‌روش محلول‌پاشی، بویژه برای تامین ریزمغذی‌ها که به مقدار کم مورد نیاز است، و به سهولت و با سرعت از راه برگ و سایر اندام‌های فعال جذب می‌شود، روش بسیار مناسبی است. علاوه بر این برخی کودها مثل سولفات آهن که به‌سرعت در خاک رسوب می‌کنند و نیز کودهایی مانند سولفات روی بصورت محلول‌پاشی توصیه شده‌اند. در صورت مواجهه با شته و آفات، حشره‌کش را می‌توان با مشورت گیاهپزشک، همزمان با محلول‌پاشی کود مایع، استفاده کرد.

استفاده از پهپاد در مدیریت بهینه مزارع کلزا در مرحله برداشت

برداشت کلزا به‌دلیل ریز بودن دانه‌ها و غیریکنواختی در رسیدگی، با مشکلاتی همچون ریزش و افزایش تلفات مواجه است. بمنظوره کاهش تلفات، روش‌هایی توصیه شده است: برداشت مستقیم، برداشت غیرمستقیم و جلوگیری از ریزش کلزا با پهپاد با استفاده از ماده شیمیایی محکم کننده غلاف به‌نام اسپودنام (معروف به چسب کلزا)

محلول‌پاشی اسپودنام در زمان مناسب به مقاومت غلاف در برابر بازشدن کمک می‌کند. درنتیجه ریزش دانه کلزا را در زمان برداشت و حمل و نقل به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. زمانی که رنگ اکثر غلاف‌ها از سبز تیره به سبز روشن تغییر می‌کند تا زمانیکه غلاف‌ها زرد شده ولی کماکان قابلیت انعطاف خود را حفظ نموده‌اند، بهترین مرحله برای محلول‌پاشی اسپودنام است.

شرکت شریف اگربات، با تیم متخصص خود، آماده سم پاشی جهت مواجه با آفات، محلول پاشی ریز مغذی‌ها و چسب کلزا (اسپودنام) است. جهت مشاوره رایگان و سفارش خدمات محلول پاشی با ما تماس بگیرید.

ما را در صفحه اینستاگرام دنبال کنید.

مقالات مرتبط