28 الی 30 فروردین - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

زنگ زرد و مبارزه با آن بوسیله پهپاد

زنگ زرد و مبارزه با آن بوسیله پهپاد

از بیماری‌های مهم گندم، زنگ‌ها هستند که در ایران به ‌ترتیب اهمیت عبارتند از: زنگ زرد یا نواری، زنگ برگی یا قهوه‌ای و زنگ سیاه یا ساقه‌ای. این زنگ‌ها در اکثر مناطقی که گندم کشت می‌شود، وجود دارند و میزان اهمیت آن‌ها بسته به منطقه نیز متفاوت است.

انواع زنگ ها در گندم

زنگ زرد مهمترین بیماری گندم در ایران

مهمترین بیماری‌ گندم در ایران، زنگ زرد یا زنگ نواری می‌باشد که در صورت عدم مبارزه به موقع باعث خسارت چشمگیری در محصول نهایی می‌شود. بنابراین برای کنترل و مدیریت آن لازم است از زمان بروز و نحوه توسعه (رشد و فراگیر شدن) آن آگاه باشیم. برای اطلاع از این مواد با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

شرایط توسعه بیماری

زنگ زرد گندم یک نوع بیماری قارچی است. خسارت قابل توجه به محصول، و کاهش عملکرد  در گندم‌های حساس از پیامدهای این بیماری می‌باشد (اخیرا حتی در گندم‌های مقاوم نیز گزارش شده است). این بیماری، در آب و هوای ملایم و خنک (در ابتدای فصل)، زمان‌های افزایش بارندگی که رطوبت افزایش می‌یابد و باد، بروز و گسترش پیدا می‌کند. بنابراین پارامترهای تاثیرگذار در توسعه این بیماری: دما، رطوبت و باد می باشد.

عوامل توسعه و گسترش بیماری

دما، رطوبت و باد از مهمترین عوامل تاثیرگذار در شیوع و توسعه این بیماری هستند. آب و هوای ملایم و خنک  ابتدای فصل، رطوبت بالا و بارندگی زیاد و وزش باد موجب گسترش بیشتر زنگ زرد می‌شود.

علائم بیماری

از نشانه‌های بیماری زنگ زرد، بروز جوش‌های گرد و زرد یا نارنجی رنگ بر روی برگ‌های جوان، بویژه برگ پرچم (نزدیک‌ترین برگ به سنبله)، می‌باشد که بصورت خطی، در هر دو سطح برگ و به موازات رگبرگ‌ها گسترش می‌یابد. به‌همین دلیل است که به زنگ زرد، زنگ نواری یا خطی نیز می‌گویند.

زمان مبارزه

با توجه به اهمیت زنگ زرد، در صورت مشاهده اولین علائم بیماری و شروع فعالیت قارچ، گیاه باید تحت مراقبت قرار گیرد. بهترین زمان برای مبارزه با زنگ زرد، زمانی می‌باشد که هنوز زنگ زرد به برگ پرچم نرسیده است. در صورتی که زنگ زرد به برگ پرچم برسد، بیشترین آسیب به گندم‌ها وارد خواهد شد.

تصور اشتباه در مورد بیماری زنگ زرد

یک تصور اشتباه در بین کشاورزان این است که، در صورت بارندگی، زنگ های زرد شسته شده و دیگر نیازی به مبارزه با زنگ زرد نیست. این اشتباه مهلک ممکن است باعث کاهش چشمگیر در محصول نهایی شود. چراکه همانطور که قبلا اشاره شد، رطوبت یکی از عوامل گسترش بیماری زنگ زرد است. درست است که در نگاه اول ممکن است گرده های زنگ زرد توسط باران از روی برگ پاک شوند، اما بعد از یک الی دو روز به علت عدم مبارزه با قارچ و وجود زنگ زرد، این بیماری به شدت شیوع پیدا خواهد کرد.

ترکیب کودهای مغذی و ریز مغذی با قارچ کش

یکی از روش‌های مبارزه با زنگ زرد، ترکیب توأمان کود کودهای مغذی و ریزمغذی و قارچ کش است. این کار باعث می‌شود که جذب عناصر غذایی توسط گیاه در زمان مبارزه، تنش کمتری در اثر مصرف قارچ‌کش به گیاه وارد شود. کشاورزانی که از این روش برای مبارزه با زنگ زرد استفاده کرده‌اند، رضایت بیشتری از نجات محصولات خود داشته‌اند.

مبارزه هوشمند

هوشمند سازی کشاورزی در ایران یکی از افقها و سیاستهای کلان پیشِ رو در آینده بسیار نزدیک است. یکی از عوامل عدم مبارزه کشاورزان با زنگ زرد، به خصوص کشاورزان عمده کار ، مشکلات عملیات سم‌پاشی و زمان‌بر بودن آن می‌باشد.

محلول‌پاشی به کمک پهپاد در این مواقع می‌تواند راه حل بهینه‌ای برای این موضوع باشد. افزایش چشمگیر سرعت سم‌پاشی (نزدیک به 30 هکتار در روز)، کاهش آب مصرفی (تنها 10 لیتر در هکتار) و یکنواختی در پاشش سم از مزایای مبارزه هوشمند با زنگ زرد به کمک پهپاد می‌باشد.

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

جهت مشاوره رایگان یا سفارش خدمات محلول پاشی به کمک پهپاد با ما تماس بگیرید. ما را در صفحه اینستاگرام دنبال کنید.

منبع

  • دادرضایی، س.ط.، غ. لطفعلی آینه، م. ر. اصلاحی، ع. جعفرنژادی و ح. ثابت زنگنه. 1398. دستورالعمل فنی مدیریت بیماری زنگ زرد گندم در استان خوزسان. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی. شماره ثبت 56273.
  • مشاهدات میدانی
  • ذاکری، ع.، م. یاسایی و س. رجایی. 1395. بیماری زنگ زرد گندمو مدیریت مبارزه با آن. سازمان جهاد کشاورزی فارس. شماره ثبت 47325
مقالات مرتبط