18 الی 20 اردیبهشت - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

چگونه می توانیم یک پرواز قانونی با پهپاد داشته باشیم؟

چگونه می توانیم یک پرواز قانونی با پهپاد داشته باشیم؟

در سال‌های اخیر پرواز با پهپادهای عمود پرواز بعلت سادگی در استفاده از آنها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کاربردهای مختلفی از قبیل تصویربرداری هوایی، نقشه برداری، کشاورزی و بازرسی هوایی از قبیل آنها هستند. اما با توجه به اینکه استفاده از این پهپادها در کشورهای مختلف می تواند تهدیدی برای امنیت آن کشور هم باشد، کشورهای مختلف قوانین مخصوصی برای استفاده از این پرنده ها وضع کرده اند. حال سوال این است که اگر ما بخواهیم به صورت کاملا قانونی عمل کنیم، چگونه می توانیم یک پرواز قانونی با پهپاد داشته باشیم؟

پرواز قانونی با پهپاد
یک نمونه محدوده پرواز ممنوع در کشورهای خارجی

برای اینکه بدانیم چگونه می توانیم یک پرواز قانونی با پهپاد داشته باشیم، باید ابتدا بدانیم که مرجع ساماندهی به پهپادهای غیرنظامی در اکثر کشورها سازمان هواپیمایی کشوری همان کشور است و کشور ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده و در ایران سازمان هواپیمایی کشوری متولی ساماندهی به پهپادهای غیر نظامی است. در این سازمان، واحد فوق سبک مسئولیت تدوین مقررات و آیین نامه ها، اجرا و ساماندهی این حوزه را بر عهده دارد. سازمان هواپیمایی آیین نامه این حوزه را تحت عنوان CAD9060 در سایت خود قرار داده است که به هر فعال حوزه پهپادی پیشنهاد می شود که این آیین نامه را بادقت مطالعه کرده و بر اساس آن نیز عمل کند.

برای دانلود آخرین نسخه CAD9060 سازمان هواپیمایی کشوری می توانید از اینجا دانلود کنید.

در ایران سازمان هواپیمایی کشوری متولی ساماندهی به پهپادهای غیر نظامی است. در این سازمان، واحد فوق سبک مسئولیت تدوین مقررات و آیین نامه ها، اجرا و ساماندهی این حوزه را بر عهده دارد.

در مرحله بعد باید بدانیم که برای یک پرواز قانونی با پهپاد حداقل سه کار اولیه که شامل تهیه پلاک پهپاد، گرفتن گواهینامه پهپاد، و فعالیت زیر نظر یک شرکت دارای مجوز عملیات، هستند را باید انجام داد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

1- تهیه پلاک برای پهپاد: هماهنطور که از اسم آن نیز مشخص است، همانند صنعت خودرو، هر پهپاد غیرنظامی باید یک پلاک منحصر به فرد برای خود داشته باشد. در کشور ایران نیز متولی صدور پلاک برای پهپادهای غیر نظامی سازمان هواپیمایی کشوری است. برای این کار کافی است که به سایت سازمان هواپیمایی کشوری مراجعه کرده و برای خود یک حساب کاربری تعریف کنید و سپس برای پهپادهایی که در اختیار دارید درخواست پلاک بدهید. در حال حاضر انجام این کار بیشتر از نیم ساعت طول نکشیده و حدودا بعد از دو الی سه هفته پلاک فیزیکی پرنده برای شما پست خواهد شد. مالک پهپاد موظف است که پلاک پرنده را که به صورت یک برچسب هولوگرامی است، بر روی پهپاد خود نصب کند.

پرواز قانونی با پهپاد
یک نمونه پلاک پهپاد صادر شده از سازمان هواپیمایی کشوری

2- گرفتن گواهینامه صلاحیت پرواز

هر کاربر یا اوپراتوری که بخواهد با یک پهپاد پرواز کند باید علاوه بر تهیه پلاک برای پهپاد، گواهینامه صلاحیت پروازی برای خودش دریافت کند. برای دریافت چنین گواهینامه ای باید در دوره صلاحیت پروازی شرکت کند. این دوره به صورت استاندارد حداقل 28 ساعت آموزش داشته که ترکیبی از آموزش های تئوری و عملی است.

پرواز قانونی با پهپاد
نمونه ای از تمرین خلبانی با پهپاد در شبیه ساز پرواز
پرواز قانونی با پهپاد
نمونه ای از تمرین خلبانی با پهپاد در پرنده آموزشی سایما

برای شرکت در دوره های صلاحیت پرواز حتما باید در یکی از شرکت های دارای مجوز آموزشی از سازمان هواپیمایی کشوری حضور پیدا کنید. لیست این شرکت ها را می توانید از سایت سازمان از طریق این لینک دریافت کنید. شرکت کشاورزیار رباتیک شریف (شریف اگربات) یکی از شرکت های دارای مجوز آموزش از سازمان هواپیمایی بوده و برای اطلاع از تاریخ دوره های صلاحیت پرواز پیش رو و ثبت نام در این دوره ها می توانید به اینجا مراجعه بفرمایید.

برای شرکت در دوره های صلاحیت پرواز حتما باید در یکی از شرکت های دارای مجوز آموزشی از سازمان هواپیمایی کشوری حضور پیدا کنید. شرکت کشاورزیار رباتیک شریف (شریف اگربات) یکی از شرکت های دارای مجوز آموزش از سازمان هواپیمایی است.

۳. فعالیت زیر نظر یک شرکت دارای مجوز عملیات: هر اوپراتور یا تیم پهپادی برای انجام یک پرواز قانونی با پهپاد علاوه بر داشتن گواهینامه صلاحیت پروازی و پلاک پرنده باید فعالیت خود را زیر نظر یک شرکت دارای مجوز عملیات پهپادی انجام بدهد. برای این کار کافی است با آن شرکت تماس گرفته و شرایط همکاری را از آنها جویا شود. معمولا این شرکت ها یک قرارداد همکاری با مالک پهپاد بسته و پس از آن مراحل قانونی فعالیت آن پهپاد را از سازمان هواپیمایی پیگیری خواهند کرد. شرکت کشاورزیار رباتیک شریف (شریف اگربات) دارای مجوز عملیات از سازمان هواپیمایی بوده و دارندگان پهپاد می توانند در صورتی که علاقه داشته باشند برای همکاری و عقد قرارداد فعالیت پهپادی، این فرم را تکمیل کرده تا در اسرع وقت با آنها تماس حاصل شود.

نکاتی دیگر در مورد الزامات قانونی پرواز با پهپاد:

علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد صاحبان پهپادها باید دقت داشته باشند که فعالیت با پهپاد موارد قانونی دیگری دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

  • بیمه شخص ثالث: یکی از الزامات قانونی برای فعالیت در حوزه پهپادی، اخذ بیمه شخص ثالث است. برای این کار باید به یکی از بیمه های مجاز مراجعه کرده و بیمه شخص ثالث پهپاد تهیه بفرمایید. یکی از مدارک لازم برای بیمه شخص ثالث، داشتن پلاک پرنده است. همچنین در صورت بروز حادثه، تنها به اشخاصی بیمه تعلق می گیرد که دارای گواهینامه صلاحیت پروازی هستند.
  • پرواز در محدوده های قانونی: محدوده های هوایی هر کشور محدوده بندی شده است که به آن، مسیرها و محدوده های پروازی گفته می شود. در هر محدوده، شرایط پروازی، سقف پروازی، ساعات و محدوده جغرافیایی و همچنین مالک آن محدوده مشخص است. جهت اطلاع از محدوده های پروازی می توانید نقشه محدوده های پروازی یا EnRoute Chart مربوط به ایران را از اینجا دانلود کنید. همچنین می توانید از نرم افزارهایی که برای این کار مشخص شده اند استفاده کنید. یکی از نرم افزار های مناسب برای تعیین محدوده های پروازی نرم افزار DroneBuddy است. این نرم افزار را می توانید از اینجا دانلود بفرمایید.

مقالات مرتبط
1 نظر

[…] است. برای درک بهتر این مقررات به مقاله‌ای با عنوان “چگونه یک پرواز قانونی با پهپاد داشته باشیم” مراجعه […]

نظرات بسته شده‌اند.