18 الی 20 اردیبهشت - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

کاشت درخت نخل از هسته خرما

کاشت درخت نخل از هسته خرما

کاشت درخت نخل از هسته خرما می‌تواند بسیار جذاب باشد. بخصوص اگر در منطقه گرمسیر هستید. از هسته خرما می‌توان درخت نخل را در باغ، باغچه یا حتی در خانه، کاشت و آن را تکثیر کرد.

برای انجام این کار، تنها کافی است که هسته‌های خرماهایی که تناول کردید را جمع آوری کرده و طبق دستوری که در ادامه این مقاله به آن پرداخته می‌شود عمل کنید. پس از چند ماه انتظار، می‌توانید از جوانه زدن و بعد تا زمانی‌که یک درخت نخل کامل شود، از رشد درخت نخل خود لذت ببرید. پس از اینکه نهال نخل به اندازه مناسب رسید، می‌توانید آن را از گلدان درآورده و در باغچه خود بکارید، آن را آبیاری کنید و بگذارید تا از نور آفتاب استفاده کند. رشد درخت نخل کند است و حدودا باید 4 سال صبر کرد تا به یک درخت نخل کامل تبدیل شود. اما در هر صورت کاشت آن چندان سخت نیست. حال بیایید با هم امتحان کنیم.

قسمت اول: آماده‌سازی برای جوانه زنی هسته خرما

در قدم اول خرمای رسیده‌ای که از نوع و کیفیت آن راضی هستید تهیه کرده و پس از میل کردن خرماها، هسته‌های آن را نگهداری کنید.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

در قدم دوم هسته‌ها را کاملا بشورید و هر مقدار خرمای اضافی چسبیده به آن را از بین ببرید. اگر خرمای چسبیده به هسته کنده نمی‌شود، می‌توانید هسته‌ها را به مدت 24 ساعت در آب داغ خیس کنید، سپس آن‌ها را بشویید تا کاملا تمیز شوند.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

هسته ها را در آب تازه به مدت 48 ساعت بخیسانید. برای این کار یک فنجان یا کاسه را با آب خنک پر کنید و هسته‌ها را درون آن قرار دهید تا خیس شوند. یک بار در روز آب هسته‌ها را باید عوض شود. یعنی آب قدیمی را ریخته و دوباره با آب تازه پر کنید. [1] خیساندن هسته‌های خرما باعث می‌شود که پوشش هسته، آب را جذب و آن را برای فرآیند جوانه‌زنی آماده کند. [2]

همچنین بذرهایی که بر روی آب شناور میشوند را دور بریزید و تنها از آن‌هایی که در ته ظرف مانده‌اند استفاده کنید.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

قسمت دوم: جوانه زنی هسته خرما

در این مرحله پس از اینکه هسته‌ها 48 در آب خیس خوردند، آنها را درون یک دستمال حوله‌ای قرار داده و دستمال حوله‌ای را تا کنید به شکلی که زیر و روی هسته‌ها دستمال باشد. سپس دستمال را با آب مرطوب کنید. هسته‌ها باید به طور کامل با دستمال مرطوب پوشیده شوند. [3]

کاشت درخت نخل از هسته خرما

حال دستمال مرطوب شده حاوی هسته‌ها را درون یک پلاستیک یا ظرف کاملا کیپ قرار دهید. در این مرحله مراقب باشید که هسته‌ها از درون دستمال بیرون نیایند.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

بسته را به مدت 6-8 هفته در یک مکان تاریک و گرم نگهداری کنید. هسته‌ها در دمای 21 الی 24 درجه سانتی‌گراد بهتر جوانه می‌زنند. برای نگهداری این بسته محلی را که معمولا دمای ثابتی دارد (مثلا بالای یخچال) انتخاب کنید.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

به طور مداوم هر 2 هفته یک بار به هسته‌ها سر زده و روند جوانه زنی را بررسی کنید. در صورت نیاز، دستمال را تعویض کنید. پس از 2-4 هفته شما جوانه‌های ریزی بر روی هسته‌ها مشاهده خواهید کرد.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

پس از اینکه جوانه به اندازه کافی از هسته بیرون آمد. وقت آن رسیده که هسته جوانه زده را در یک گلدان بکاریم.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

گلدان را به شکلی خاکریزی کنید که قسمت پایین هسته از خاک کومپوست و قسمت روی هسته از خاک شنی پر شده باشد. سپس آن را به آرامی آبیاری کنید که خاک آن مرطوب شود، روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید و در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. پس از 3 تا 8 هفته جوانه‌های نخل از خاک بیرون خواهند آمد.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

قسمت سوم: کاشت هسته جوانه زده شده

ابتدا یک گلدان با زهکشی و سوراخ‌های کافی در زیر آن انتخاب کنید. گلدان‌های سفالی به علت اینکه خودشان از طریق بدنه خود، میزان آب اضافی را تخلیه می‌کنند معمولا گلدان‌های بهتری هستند.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

میزان 3 واحد از 5 واحد گلدان را از خاک گلدان پر کنید. (برای اندازه گیری این مقدار، می‌توانید یک مقدار بیشتر از نصف گلدان را پر کنید)[5] همچنین سعی کنید از خاک‌های گلدان غنی استفاده کنید. [6] دقت کنید که خاک را به سمت پایین فشار ندهید. این کار باعث کاهش جریان خروجی آب از گلدان می‌شود. [7] در صورتی که خاک شما غنی نیست می توانید از کودها برای غنی کردن آن استفاده کنید. [8]

کاشت درخت نخل از هسته خرما

هسته جوانه زده شده را دقیقا در مرکز گلدان قرار دهید و در هر گلدان تنها یک هسته جوانه زده شده بکارید.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

باقی گلدان را با خاک گلدان پر کرده و مراقب باشید که جوانه در وسط و در حالت ایستاده باشد. سپس خاک را به میزان خیلی کم فشار دهید تا تنها بتواند هسته جوانه زده شده را نگه دارد.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

از اینجا به بعد باید به طور منظم به گلدان آب بدهید. به شکلی که زمان آب دادن به آن باید تمام خاک خیس و از زیر گلدان آب جاری شود.

کاشت درخت نخل از هسته خرما
قسمت چهارم: مراقبت از درخت خرما

گلدان را در یک مکان آفتابگیر قرار دهید. درخت نخل به نور خورشید بسیار علاقه‌مند است و هر چقدر که نور بیشتری به آن برسد، بهتر رشد خواهد کرد.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

فاصله هر بار آبیاری را به شکلی تنظیم کنید که قبل از هر آبیاری، حدود 5 سانتی متر از روی خاک خشک شده باشد. برای بررسی این کار دو بند انگشت خود را درون خاک فرو ببرید و اگر احساس رطوبت کردید، نیازی به آبیاری نیست. در غیر این صورت باید به گلدان آب بدهید. بهتر است که به گیاه هر موقع که نیاز دارد آب داده شود تا اینکه طبق یک برنامه زمان بندی به آن آب بدهید. اما در هر صورت درخت خرما به طور معمول هر هفته یک بار نیاز به آبیاری دارد.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

زمانی که احساس کردید که گیاه شما به اندازه کافی بزرگ شده و گلدان برای آن کوچک است، بهتر است که گلدان آن را تعویض کنید و آن را به یک گلدان بزرگتر منتقل کنید.

کاشت درخت نخل از هسته خرما

در نهایت در صورتی که درخت نخل شما به اندازه کافی بزرگ شد می‌توانید آن را در باغچه یا باغ خود بکارید. باید به این نکته دقت کنید که درخت خود را در مکانی که بهترین نور آفتاب به آن برخورد میکند بکارید. برای کاشت آن حفره‌ای به قدر کافی عمیق کنده تا تمام ریشه درخت در آن قرار گیرد. همچنین در نظر داشته باشید که درخت نخل شما ممکن تا 15 متر ارتفاع بگیرد. پس برای انتخاب محل کاشت آن دقت مناسب را داشته باشید.

کاشت درخت نخل از هسته خرما
کاشت درخت نخل از هسته خرما

جهت مطالعه مقالات بیشتر در زمینه کشاورزی هوشمند به صفحه بلاگ سایت سایت ما مراجعه کنید

منابع:
مقالات مرتبط