28 الی 30 فروردین - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

چرا پرواز پرندگان به شکل V است؟

چرا پرواز پرندگان به شکل V است؟
مقدمه

همه ما پرواز دسته جمعی پرندگان را در آسمان دیده‌ایم. در اکثر مواقع پرندگان هنگام پرواز دسته جمعی، به صورت 7 یا اصطلاحا (V-Shape) پرواز می‌کنند. اما چرا پرواز پرندگان به شکل V یا عدد 7 می‌باشد؟ در این مقاله می‌خواهیم به علت این موضوع بپردازیم.

طبق نتایج یک تحقیق علمی که در مجله نیچر Nature چاپ شده است. پرندگان برای مصرف کمتر انرژی در پرواز، موقعیت خود را نسبت به هم تنظیم می کنند. همچنین آنها در پرواز دسته جمعی نحوه بال زدنشان را با هم هماهنگ می‌کنند.

پرواز پرندگان به شکل V

در جنگ جهانی دوم، خلبان‌های جنگنده‌ها به نکته جالبی پی بردند. آنها متوجه شدند که در پرواز دسته جمعی به شکل ۷ مصرف سوختشان کاهش پیدا می‌کند.

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

چرایی پرواز پرندگان به شکل V

با توجه به مبانی تولید نیروی برآ (نیرویی که به سمت بالا تولید می‌شود)، فشار زیر بال بیشتر از فشار بالای بال است. همین اختلاف فشار، عامل تولید نیروی به سمت بالا در بال‌ها می‌باشد. اما در نوک بال (wing tip) هوای پر فشار پایین به سمت هوای کم فشار بالای بال فرار می کند. این جریان باعث ایجاد یک جریان دایره‌ای یا گردابه‌ای در نوک بال (tip vortex)  می‌شود.

پرواز پرندگان به شکل V

در صورتی که پرنده‌های پشت سر بتوانند موقعیت بدنشان را نسبت به پرنده جلو به شکلی خاص تنظیم کنند. بطوری که، بر روی جریان رو به بالای تولید شده توسط جریان گردابه‌ای سوار شوند. در این صورت یک نیروی رو به بالای رایگان در اختیارشان قرار خواهد گرفت. این موضوع باعث می‌شود که انرژی کمتری برای پرواز صرف کنند.

پرواز پرندگان به شکل V

اما پرندگان به علت اینکه بال ثابتی مثل هواپیماها ندارند، علاوه بر حفظ موقعیت خود، می‌توانند نحوه بال زدن خودشان را نیز با هم هماهنگ کنند. با این به اصطلاح سینک کردن می‌توانند، باز هم انرژی کمتری مصرف کنند.

در اثر بال زدن پرنده، به صورت متناوب یک جریان رو به بالا (upwash) و یک جریان رو به پایین (downwash) تولید می‌شود. پرنده پشت سر باید به شکلی بال بزند که در هنگام بال زدن، در جریان رو به بالای تولید شده توسط پرنده جلو قرار بگیرد. با این کار انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

پرواز پرندگان به شکل V
منبع

https://www.nature.com/articles/505295a

برای مطالعه دیگر مقالات سایت ما به صفحه بلاگ مراجعه بفرمایید.

مقالات مرتبط