28 الی 30 فروردین - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

آفت کک کلزا و روش‌های مبارزه با آن

آفت کک کلزا و روش‌های مبارزه با آن

دانه‌های روغنی پس از غلات دومین ذخائر غذایی جهان را تشکیل می‌دهند. این محصولات علاوه‌بر دارا بودن ذخائر غنی اسیدهای چرب، حاوی پروتئین نیز می‌باشند. در این میان کلزا بعنوان یکی از مهمترین گیاهان روغنی از منابع تولید روغن نباتی در جهان به شمار می‌رود. در این مقاله به آفت کک کلزا و راه‌های مبارزه با آن پرداخته می‌شود.

زیست شناسی آفت کک کلزا

این حشرات در بهار جفتگیری نموده و در خرداد ماه در مجاورت ریشه گیاهان هم خانواده کلزا تخم‌گذاری می‌نمایند. فعالیت این حشرات تا تیر ماه ادامه دارد و لاروها پس از 12 روز از تخم خارج می‌شوند و از ریشه گیاه‌های میزبان تغذیه می‌کنند. طول دوره لاروی بین 25 تا 35 روز است. سپس لاروها تبدیل به شفیره می‌شوند که معمولاً بین 7 تا 9 روز به طول می‌انجامد. نسل جدید حشرات از شفیره‌ها خارج می‌شوند که این مرحله از اوایل تیر تا اواسط آذر در کشور مشاهده شده است.

آفت کک کلزا
ردیابی و نمونه‌برداری در مزارع

برای کشت‌های پائیزه در مهرماه تا اوایل آبان ماه ردیابی مزرعه‌ای باید انجام شود. در مزارعی که کلزا تازه سبز شده است، از تله‌های چسبی زرد رنگ برای ردیابی جمعیت و تشخیص شروع فعالیت آفت می‌توان استفاده نمود. خسارت حاصل از این سوسک‌ها در هفته‌های اول رویش گیاه صورت می‌گیرد لذا در این مرحله باید مزارع هفته‌ای دو بار جهت تعیین میزان خسارت بررسی شود. لازم به ذکر است که این آفت در شرایط آب و هوایی گرم و آفتابی و آرام و خشک اکثرا فعال بوده و در شرایط آب و هوایی خنک و مرطوب و بادی، ساکن می‌شود لذا از ردیابی در چنین شرایطی باید خودداری شود.

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

برای تعیین خسارت ابتدا از حاشیه مزرعه شروع به بازدید نموده و سپس به داخل مزرعه رفته و بوته‌های کلزا را به صورت تصادفی و در فواصل معین انتخاب کنید. وقتی 25 درصد سطح برگ‌ها خورده شده باشند، سطح زیان اقتصادی است و مبارزه الزامی است. چنانچه خسارت بیش از 25 درصد باشد سم‌پاشی مزارع بایستی به صورت فوری انجام شود. (مخصوصاً در شرایط هوای گرم و خشک)

روش‌های کنترل کک کلزا

جهت کنترل این آفت از دو دسته کلی اقدامات زراعی و کنترل بیولوژیک استفاده می‌شود.

اقدامات زراعی شامل موارد زیر است:
  • رعایت تاریخ کاشت مناسب: کاشتن هر چه زودتر انجام شود.
  • استفاده از بستر مناسب
  • استفاده از بذر مرغوب
  • رعایت عمق کاشت: کم عمق کاشتن باعث می‌شود بوته‌ها زودتر ظاهر و رشد نماید.
  • تناوب زراعی: یک برنامه تناوب 2-3 ساله در مناطقی که میزبان‌های متعددی ندارد، می‌تواند در کاهش جمعیت آفت کمک کند.
  • آبیاری: این آفت در شرایط گرم و خشک فعالیت بیشتری دارد و لذا آبیاری در این مناطق با 2 نوبت آبیاری با فاصله کم در اوایل رشد کلزا ضمن تسریع در گریز از مرحله خطر، باعث می‌شود که رطوبت مزرعه بیشتر شود و شرایط را برای فعالیت آفت کم کند.

کنترل بیولوژیک: دشمنان طبیعی مانند شکارچی ها و زنبورهای پارازیت به این آفت حمله می‌کنند اما مقدار پارازیته شدن بسیار پایین است و در برابر جمعیت زیاد آفت نمی‌تواند موثر و مفید باشد.

برای مبارزه شیمیایی با این آفت دو روش زیر پیشنهاد می‌شود:
  • ضدعفونی کردن بذور: در صورتی که جمعیت این آفت در پائیز سال قبل زیاد بوده باشد، ضدعفونی کردن بذر با یک حشره‌کش سیستمیک می‌تواند به عنوان یک روش جلوگیری کننده و حفاظت کننده مورد استفاده قرار گیرد. این روش می‌تواند گیاهچه را به میزان 28 تا 35 روز در امان بدارد.
  • سم‌پاشی شاخ و برگ: در صورت مشاهده آفت یا آثار خسارت بر روی گیاهان نو رسیده در اوایل رشد رویشی می‌توان با آن‌ها مبارزه کرد.

جهت مدیریت آفت کک کلزا پیشنهاد می‌شود تلفیقی از روش های فوق الذکر به کار گرفته شود.

زمان برداشت گیاه کلزا حساس‌ترین مرحله رشد است. به این دلیل که در هنگام برداشت آن، مقادیر زیادی از دانه‌های آن بر روی زمین می‌ریزد. روش‌های مختلفی برای عدم ریزش دانه‌های کلزا پیشنهاد شده که اخیرا روشی برای جلوگیری از ریزش کلزا با پهپاد نیز ارائه شده است. رای مطالعه و اطلاعات بیشتر در رابطه با این روش می‌توان به مقاله جلوگیری از ریزش کلزا با پهپاد مراجعه کرد.

شرکت شریف اگربات در استان فارس فعال می‌باشد. برای مطالعه آخرین مطالب به صفحه اینستاگرام آن‌ها مراجعه کنید.

برای اطلاع از سایر نمایندگان و فعالیت‌های شرکت شریف اگربات ما را در صفحه اینستاگرام دنبال کنید.

مقالات مرتبط