28 الی 30 فروردین - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

کنترل آفات ذرت با پهپاد و بیماری‌های مهم

کنترل آفات ذرت با پهپاد و بیماری‌های مهم

در مقاله محلولپاشی کود برای ذرت با پهپاد و کشت آن به بررسی انواع گیاه ذرت، نحوه کاشت و انواع کودهای آن اشاره شد. در مقاله کنترل علف‌های هرز ذرت با پهپاد هم به بررسی علف های هرز ذرت و روش های مبارزه با آنها اشاره شد. در این مقاله به آفات و بیماری‌های ذرت و ساختار بیولوژیکی این گیاه پرداخته خواهد شد و توضیح داده می‌شود که در کنترل آفات ذرت با پهپاد می‌توان به کاهش آلودگی گیاه و حفظ سلامت فرد سمپاش کمک کرد.

ساختار بیولوژیکی ذرت

گیاه ذرت از نظر ظاهری، ساقه‌هایی شبیه ساقه‌های بامبو و برگ‌های شمشیری وسیعی دارد که عموما برگ‌ها 50 تا 100 سانتی‌متر طول، و 5 تا 10 سانتی‌متر عرض و ساقه‌ها 2 تا 3 متر ارتفاع دارند. اندام‌های نر و ماده ذرت در نقاط مختلف یک بوته قرار دارند. بشکلی که اندام نر آن (گل تاجی) به صورت خوشه در بخش انتهایی بوته است وگرده‌افشانی آن با باد، تسهیل می‌گردد.

کنترل آفات ذرت با پهپاد
کنترل آفات ذرت با پهپاد
با تشکر از جناب آقای علی عامری از روستای فلیحی

ذرت دامنه سازگاری بالایی دارد. گیاهی است که از لحاظ فتوسنتز 4کربنه می‌باشد و در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر رشد بهتری دارد و نمی‌تواند هوای بسیار گرم را تحمل کند. در واقع نواحی که دمای آن‌ها در بازه زمانی 3-4 ماه متوالی، 21 تا 32 درجه سانتیگراد باشد، مناسب‌ترین محیط برای کشت ذرت هستند.

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

ذرت با وجود اینکه یک گیاه گرمسیری است، آب و هوای بسیار گرم را تحمل نمی‌کند و دمای خیلی زیاد و رطوبت نسبی کم، تاثیر نامطلوبی را در مرحله زایشی، خصوصا گرده‌افشانی و لقاح ایجاد می‌کند، و دانه‌ها چروک و حاشیه برگ‌ها می‌سوزد. این گیاه برای اینکه تولید خوبی داشته باشد، به آب زیادی نیاز دارد و در صورتیکه آب مورد نیاز آن تامین نشود به سرعت عکس‌العمل نشان خواهد داد. در مناطقی که میزان بارندگی سالیانه بین 250 تا 2500 میلیمتر باشد، امکان کشت ذرت به صورت دیم نیز وجود دارد. گیاه ذرت در مرحله تلقیح نسبت به کمبود آب بسیار حساس است و اگر این اتفاق همراه با وزش بادهای گرم و خشک باشد، شکل‌گیری و گرده افشانی دانه با مشکل مواجه خواهد شد و کاهش عملکرد خواهد داشت.

آفات و بیماری‌های ذرت
آفات مهم ذرت

شب‌پره زمستانی، ساقه‌خوار اروپایی ذرت، ساقه‌خوار سزامیا، برگخواران ذرت، کرم قوزه یا کرم بلال، کرم‌های طوقه‌بر، زنجرک‌های ذرت و شته‌های ذرت از جمله آفات مهم مزارع ذرت هستند که در مراحل مختلف رشد می‌توانند به مزارع خسارت وارد کنند.

کنترل آفات ذرت با پهپاد

برای کنترل آفات علاوه بر استفاده از سموم شیمیایی به توصیه کارشناسان و متخصصان ذیربط و با دوزهای مناسب بر طبق پروتوکل‌ها، باید به برنامه‌هایی چون مدیریت‌های تلفیقی، ضدعفونی بذور، رعایت تاریخ کاشت، مدیریت علف‌های هرز مزرعه و مزارع حاشیه، روش‌های کنترل زراعی همچون کولتیواتور برای بر هم زدن بستر زیست آفات و حذف بقایای آلوده توجه داشت.

بیماری‌های مهم ذرت

سیاهک معمولی ذرت، زنگ معمولی ذرت، زنگ جنوبی ذرت، پوسیدگی فوزاریومی بلال، پژمردگی استوارتی (بلایت باکتریایی) و ویروس کوتولگی زبر ذرت از مهم‌ترین بیماریهای مزارع ذرت هستند.

کنترل آفات ذرت با پهپاد

خارج نمودن و سوزاندن منابع بیماریزا از مزرعه، اجتناب از مصرف بی‌رویه کود ازت، مبارزه با علف‌های هرز میزبان، مبارزه با ناقلین بیماری، ضدعفونی بذر، استفاده از ارقام مقاوم، جمع‌آوری بقایای گیاهی، استفاده از بذور سالم، جلوگیری از ایجاد تنش به خصوص خشکی با استفاده از برنامه منظم آبیاری، رعایت تاریخ کاشت و تراکم بوته توصیه شده و رعایت تناوب زراعی از جمله اقداماتی هستند که در کاهش آلودگی و کنترل بیماریها بسیار موثر هستند.

اهمیت سلامت فرد سمپاش

بدیهی است که سم‌پاشی و مبارزه شیمیایی در برابر بیماری‌های مزارع ذرت باید با توصیه و صلاح‌دید کارشناسان و متخصصان گیاهپزشک، در زمان مناسب و با رعایت کلیه اصول ایمنی انجام شود. همچین نباید این امر مهم را نادیده گرفت که سموم کشاورزی چون از مواد شیمیایی تولید شده‌اند، غالبا برای بدن انسان مضر هستند. به صورت تجربی دیده شده است که پس از سم‌پاشی، فرد سم‌پاش تا یک هفته دچار علائمی چون خارش، قرمزی چشم و اسهال می‌گردد. بنابراین حفظ سلامت کاربر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کنترل آفات و بیماری‌های ذرت با پهپاد

در روش کنترل آفات ذرت با پهپاد، با توجه به اینکه فرد سمپاش به طور مستقیم با سم در تماس نمی‌باشد و نیازی به حضور فیزیکی فرد درون مزرعه نیست، آسیب‌های ذکر شده ناشی از ارتباط سم با فرد سمپاش به حداقل می‌رسد. از دیگر مزایای کنترل آفات ذرت با پهپاد می‌توان به کاهش مصرف سموم اشاره کرد. به این علت که در روش های سنتی، کاربران با یک ضریب اطمینان، برای اینکه از میزان سم ریخته شده بر روی گیاه مطمئن شوند، از سم بیشتری استفاده می‌کنند. در صورتی که در روش کنترل آفات ذرت با پهپاد، تمام میزان سم، بدون شره کردن بر روی زمین، بر روی برگ‌های گیاهان ریخته می‌شود که دقیقا همان میزان تجویز شده می‌باشد.

کنترل آفات ذرت با پهپاد

امروزه با استفاده از روش کنترل آفات ذرت با پهپاد، می‌توان به کاهش آلودگی و افزایش بازدهی محصولات کمک شایانی کرد. برای اطلاع از دیگر مزایای این روش می‌توان به مقاله مزایای سمپاسی با پهپاد مراجعه کرد، که به تفصیل توضیح داده شده است.

همچنین شرکت شریف اگربات آماده ارائه خدمات آموزشی، تهیه پرنده‌های سمپاش و اجرای عملیات سمپاشی به صورت حرفه‌ای می‌باشد. برای رزرو و هماهنگی با ما تماس بگیرد. برای دیدن فیلم‌های پروژه‌های اجرا شده و اطلاع از دوره ها ما را در صفحه اینستاگرام دنبال کنید.

منابع
  • امیری، محمد. 1390. کاشت،داشت و برداشت ذرت دانه‌ای.
  • دهقانپور، زیبنده. 1393. دستورالعمل فنی کاشت، داشت و برداشت ذرت (دانه‌ای و علوفه‌ای). سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت ترویج و آموزش، نشر آموزش کشاورزی.
  • نجفی‌نژاد، حمید. 1397. راهکارهای مدیریتی کاهش مصرف آب در زراعت ذرت. موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، دفتر شبکه دانش و رسانه ترویجی.
  • غفاری ملایری، مریم.، غلامعلی اکبری و آرش محمدزاده. 1391. واکنش عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت به کاربرد خاک مصرف و محلول‌پاشی عناصر ریزمغذی. نشریه پژوهش‌های زراعی ایران. جلد 10، شماره 2، 373-368.
  • امام، یحیی. 1390. زراعت غلات. مرکز نشر دانشگاه شیراز.

مقالات مرتبط