18 الی 20 اردیبهشت - دوره آموزشی صلاحیت پروازی پهپاد (مهارت خلبانی پهپاد)
0
روز
0
ساعت
0
دقیقه
0
ثانیه

کنترل علف‌های هرز ذرت با پهپاد

کنترل علف‌های هرز ذرت با پهپاد

در مقاله محلولپاشی کود برای ذرت با پهپاد و کشت آن به انواع گیاه ذرت، نحوه کاشت و انواع کودهای آن پرداخته شد. در آن مقاله بیان شد که یکی از راه‌های افزایش عملکرد ذرت، مصرف کودهای آلی (حیوانی) و شیمیایی به طور صحیح و فنی می‌باشد. برای رسیدن به عملکرد خوب باید شناخت کافی نسبت به خاک و مواد غذائی درون آن داشته باشیم به همین دلیل جهت پی بردن به میزان عناصر موجود در مزرعه، انجام آزمایش خاک ضروری است. همچنین بیان شد که برای پاشش کودهای مایع می‌توان از تکنولوژی محلول پاشی با پهپاد استفاده کرد. در این مقاله در رایطه با علف‌های هرز ذرت صحبت و به کنترل علف‌های هرز ذرت با پهپاد پرداخته خواهد شد.

در گذشته کشت گیاه ذرت در ایران چندان رواج نداشته است. اما در سال‌های اخیر بخاطر موارد مصرفی و حتی نیاز داروسازی به فرآورده‌های آن، بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته و سطح زیر کشت آن افزایش چشمگیری داشته است.

علف‌های هرز ذرت

علف‌های هرز به دو  دسته باریک برگ‌ها و پهن‌ برگ‌ها تقسیم می‌شوند. برای مبارزه با علف‌های هرز روش‌های کنترل زراعی، مکانیکی، شیمیایی و مبارزه تلفیقی مکانیکی-شیمیایی توصیه شده است. در انتخاب روش مبارزه، تراکم و ارتفاع علف هرز و مرحله رشد ذرت مهم و تاثیرگذار هستند. بیشترین خسارت علف هرز به مزرعه ذرت در مرحله 2 تا 6 برگی اتفاق می‌افتد. در این مرحله، رشد ذرت کند است و علف هرز می‌تواند بر گیاه ذرت غالب شود.

کنترل علف‌های هرز ذرت با پهپاد

ماخار، تناوب زراعی و استفاده از کشت همزمان گیاهان دو منظوره از روش‌های کنترل زراعی علف‌های هرز هستند.

شخم پس از ماخار (قبل از کاشت) و استفاده از کولتیواتورهای دوار در مرحله 8-6 برگی ذرت از روش‌های توصیه شده مکانیکی در کنترل علف هرز هستند.

آیا به دنبال خرید پهپاد سمپاش هستید؟

مروری بر بهترین پهپادهای سمپاش

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 20 لیتری شریف اگربات (S20)

یک پهپاد پرطرفدار با ماژول‌های متنوع

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات

پهپاد سمپاش 30 لیتری شریف اگربات (S30Pro)

پیشرفته ترین پهپاد سمپاش کشور

پهپاد سمپاش 10 لیتری شریف اگربات (S10)

مناسب برای سمپاشی مزارع کوچک

استفاده از سموم مختلف علف‌کش، روش‌ کنترل شیمیایی علف هرز محسوب می‌شود که با دوزهای مصرف مشخص، کارآیی‌های متفاوت و اثرات متنوعی را بر روی علف‌های هرز ایجاد می‌کنند. نکته مهم در استفاده از علف‌کش‌های شیمیایی، زمان مناسب استفاده از علف‌کش است. گیاه ذرت و گیاهان علف هرز باید در مرحله رشدی مناسبی باشند تا علف‌کش بتواند بهترین تاثیر را داشته باشد. بهترین زمان برای مبارزه با علف هرز، قبل از رسیدن علف هرز به ارتفاع 13-11 سانتی‌متری است. زمانی که ارتفاع بوته‌های ذرت 15 تا 20 سانتی‌متر است علف‌کش‌های اختصاصی ذرت مثل آترازین یا سیمازین توصیه شده‌اند.

امروزه روش مبارزه تلفیقی مکانیکی-شیمیایی بیشتر مورد استفاده و توصیه شده است. در این روش علف‌های هرز بین ردیف‌ها توسط کولتیواتور و علف‌های هرز روی ردیف یا پشته را با روش‌های شیمیایی کنترل می‌کنند. استفاده از علف‌کش باید با رعایت اصول ایمنی من جمله رعایت فاصله زمانی کشت محصول بعدی انجام شود. همچنین اگر در فصل گرم نیاز به استفاده از علف‌کش باشد باید سمپاشی در ساعات خنک‌تر و عصر انجام شود.

کنترل علف‌های هرز ذرت با پهپاد

کنترل علف‌های هرز ذرت با پهپاد باعث می‌شود، خسارت ناشی از علف‌های هرز در مزارع ذرت کاهش یابد. علت این امر آن است که، گیاه ذرت در ابتدای رشد خود کند است و علف‌های هرز در این مدت می‌توانند با گیاه رقابت و در نهایت غالب شوند. بنابران نیاز است که یه سرعت با علف‌های هرز مبارزه شود. و یکی از مزیت‌های مهم سمپاشی مزراع با پهپاد، سرعت چشمگیر آن است. به طوری که به کمک پهپاد می‌توان در هر روز بین 25 الی 50 هکتار را سمپاشی کرد (بسته به میزان یک دست و شکیل بودن مزرعه و نوع پهپاد).

همچنین یکی از مشکلاتی که کشاورزان در مناطق گرمسیر با آن مواجه هستند، تبخیر سم پس از انجام عملیات سمپاشی است. که به علت پرواز هوشمند پهپادها این امکان فراهم می‌شود که به سادگی بتوان به عملیات سمپاشی مزارع در شب ادامه داد.

کنترل علف‌هی هرز با پهپاد

در سال‌های اخیر استفاده از پهپادها در کشاورزی بسیار افزایش پیدا کرده است که یکی از پر طرفدارترین آن‌ها سمپاشی مزارع با پهپاد می‌باشد. علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا برای کنترل علف‌های هرز ذرت با پهپاد، سمپاشی مزارع با پهپاد مزایای دیگری نیز دارد که برای اطلاع از آن‌ها می‌توان به مقاله مزایای سمپاشی با پهپاد مراجعه کرد.

کنترل علف‌های هرز ذرت با پهپاد به کشاورزان کمک می‌کند تا بتوانند از کاهش عملکرد ذرت و کاهش ارزش اقتصادی آن جلوگیری شده و بهره‌وری بیشتری از انرژی‌های مصرف شده کسب شود. شرکت شریف اگربات آماده ارائه خدمات آموزشی، تهیه پرنده‌های سمپاش و اجرای عملیات سمپاشی به صورت حرفه‌ای می‌باشد. برای رزرو و هماهنگی با ما تماس بگیرد. برای دیدن فیلم‌های پروژه‌های اجرا شده و اطلاع از دوره ها ما را در صفحه اینستاگرام دنبال کنید.

منابع
  • امیری، محمد. 1390. کاشت،داشت و برداشت ذرت دانه‌ای.
  • دهقانپور، زیبنده. 1393. دستورالعمل فنی کاشت، داشت و برداشت ذرت (دانه‌ای و علوفه‌ای). سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت ترویج و آموزش، نشر آموزش کشاورزی.
  • نجفی‌نژاد، حمید. 1397. راهکارهای مدیریتی کاهش مصرف آب در زراعت ذرت. موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، دفتر شبکه دانش و رسانه ترویجی.
  • غفاری ملایری، مریم.، غلامعلی اکبری و آرش محمدزاده. 1391. واکنش عملکرد و اجزاء عملکرد ذرت به کاربرد خاک مصرف و محلول‌پاشی عناصر ریزمغذی. نشریه پژوهش‌های زراعی ایران. جلد 10، شماره 2، 373-368.
  • امام، یحیی. 1390. زراعت غلات. مرکز نشر دانشگاه شیراز.
  • با تشکر از جناب آقای صادق حمیدی، کشاورز روستای باوی بابت ارسال عکس عنوان
مقالات مرتبط